Wednesday, June 1, 2011

penyakit insomnia



assalamualaikum

kali ini pula nak berbicara tentang insomnia pula.macam entry lepas dalam khasiat air tu,ada cara untuk mengatasi penyakit insomnia ni.kalau dilihat sekarang.penyakit insomnia ni banyak menular dikalangan remaja.biasalah remaja kan?waktu yang sangat enjoy.jadi mereka tak mahu mempersiakan hidup mereka dengan enjoy sehingga terjadinya penyakit insomnia ni.

insomnia ni adalah sejenis penyakit yang menyebabkan kita susah nak tidur ketika waktu malam.penyakit ini agak merbahaya lah juga dan mempunyai pelbagai kategori.tapi dalam entry kali ini,aku nak berkongsi bagaimana kita mendapat penyakit insomnia ni memandangkan entry lepas ade sebut tentang penyelesaian untuk penyakit insomnia ni dengan begitu mudah sekali.


Biasanya tidak ada satu penyebab khusus yang dapat menyebabkan susah tidur atau insomnia, tetapi ada beberapa faktor yang dapat memberikan kontribusi, seperti :
  • Masalah kesehatan psikologi, seperti stress atau kecemasan
  • Masalah kesehatan fisik seperti asma atau rasa nyeri
  • Pengaruh dari obat-obatan tertentu seperti obat asma, vertigo ataupun depresi
  • Jet lag
  • Faktor lingkungan, seperti keributan, tempat tidur yang tak nyaman, kondisi yang terlalu panas atau dingin
  • Masalah kebiasaan atau gaya hidup, seperti begadang(minum kopi) saat malam, minuman beralkohol atapun penggunaan stimulant seperti nikotin
haaaa korang da tau kan faktor bagaimana kita memdapat penyakit insomnia ni kan?jadi mengapa tidak kita mengelak daripada mendapat penyakit ini jika kita dah tahu puncanya kan?kan orang kata,mencegah itu lebih baik dari merawat.haa jadi cegahlah sebelum terjadi ye kawan kawan :D
Terima kasih atas kesudian membaca entry saya.Like jika suka entry ini.

1 comment:

ieda_ann said...

hi there.... sy ni kategori insomnia ke ekk?? rasanya dh 3 hari tak tido... yang pelik nya sy rasa tak ngantuk langsung pun...