Wednesday, June 1, 2011

khasiat air panas dan air sejuk



assalamualaikum

heee bila sebut je tentang air,mesti nak buat air kan?tapi bukan itu yang nak dibicarakan.hahaha.nak berbicara tentang khasiat air sejuk dan air panas ni.haaa jangan tak tau la air sejuk dan panas ini juga boleh jadi ubat secara tidak langsung.

yang pertama mengunakan air ialah mandi kan?bila sebut je tentang mandi,terutamanya mandi pagi dengan air sejuk,mesti korang mengigil satu badan kan?da mandi keluar dari bilik air je,bergegar satu badan kan?hahahaha.mandi dengan air sejuk ini banyak kebaikkan dia.mesti korang tak pernah terfikir ape kebaikkan mandi ni kan?

antaranya ialah mengeluarkan racun.kajian menyatakan mandi air panas sekitar 32 hingga 35 darjah Celsius membuka ruang yang dapat membantu mengeluarkan toksin. Mandi air panas membantu menurunkan tingkat gula darah, menyembuhkan sakit otot dan membantu menjaga usus besar supaya bekerja dengan baik. Waktu yang dianjurkan ialah selama 10 hingga 20 minit.

mandi air sejuk sangat baik untuk meredakan ketegangan. Ia dapat menyempitkan darah dan meningkatkan tingkat gula darah. Suhu yang dianjurkan ialah sekitar 12 hingga 18 darjah Celsius.

selain itu,bagi mereka yang selalu kena selsema dan sakit kepala, boleh la merendam kaki dalam air panas membantu menyembuhkan selsema, sakit kepala dan menyegarkan kembali kaki yang lelah. Masukkan air panas secukupnya dalam bekas sehingga menenggelamkan pergelangan kaki kemudian tambahkan beberapa titis minyak seperti lavender, peppermint atau lemon. Selepas itu basuh dengan air sejuk.Lakukannya selama 10 hingga 20 minit.

selain berendam kaki untuk mengubati selsema dan penyakit,ia juga turut mengubati sesiapa yang mengalami insomnia.haa tau tak insomnia tu ape?insomnia tu sejenis kuih yang ada kandungan gula yang tinggi.ok gurau je.insomnia ni sejenis penyakit yang tak boleh tido ketika malam.haa tak tipu.cuba pergi tanya encik google.

ok sambung balik topic kita,merendamkan kaki dalam air dingin adalah sangat baik.bagi yang mempunyai masalah imsonia atau memiliki masalah tidur. Masukkan kaki sehingga ia merasa dingin. Perubatan ini berguna bagi kaki lelah,pendarahan hidung, selsema dan sembelit.

haaa tak percaya cuba lah tips ini ye.insya~Allah semuanya akan terubat.jadi rajin rajin la mandi untuk menghilangkan kotoran dan mengambil khasiatnya secara tidak langsung.jangan malas mandi pula.kang sakit,tak pepasal kena rendam dalam kolam semata-mata nak dapat khasiat air sahaja.rajin rajin la yee.

Terima kasih atas kesudian membaca entry saya.Like jika suka entry ini.

6 comments:

ainol akasyah said...

banyak kan minum air sekarang..sebab cuaca x menentu..kan kan kan

Ai-Sis said...

heee betul betul.cuaca tak menentu,perlu minum banyak air :)

Amy Syaquena said...

dalam keadaan cuaca skrg ni kena banyak minum air suam tapi amy sendiri kurang minum air huhu~

p/s: salam kenal dan follow sini

Ai-Sis said...

hahaha.tau x pe.minum air bebanyak.jadi saya syorkan 100+ untuk minum yee.haha

^^eKaTiKaH^^ said...

wahh..bnyk rupanye khasiat air panas dan air sejuk ^^

Ai-Sis said...

hehehe.tau takpe.tak terfikir pon kan?haha