Sunday, July 3, 2011

kelar tangan?

assalamualaikum

kali ni nak update pasal kelar tangan.haaaaaaaaa.korang nak tahu tak,da banyak kali kes seperti ini terjadi hanya kerana gara-gara putus cinta.selalu sangatlah aku dengar cerita macam ni di surat khabar mahupon dari kawan aku sendiri yang melakukannya.



okay kat sini aku just nak berikan pendapat aku je tentang orang yang kelar tangan hanya kerana putus cinta.bagi aku,ini adalah tindakkan bagi orang yang jahil tentang agama.tidakkah dalam Al-Quran dah mengatakan berdosa menzalimi diri sendiri?

aku sedih sebab kebanyakkan orang yang kelar tangan kerana putus cinta itu adalah orang melayu.orang kita sendiri.tolong lah sedar.hanya kerana cinta sewaktu usia yang terlalu muda yang putus sudah kelar tangan.come on la,hidup baru setahun jagung dah macam suami mati isteri pula.

hye sedar la sikit,bunga bukan sekuntum kumbang bukan seekor.buat ape nak buat benda bodoh macam ni hanya kerana cinta yang tak tentu dimiliki diusia yang masih terlalu muda ini?otak dah tak waraskah hanya kerana cinta yang tidak kekal ini tangan dikelar??

inilah akibatnya bila da mabuk cinta,antara yang hak dan batil pon sudah tidak tahu,nak kata jahil agama,tak juga,nak kata hebat pegangan agama pon tidak juga cuma sedang sedang.tapi takkan tak boleh fikir umur da 18 tahun.orang dulu umur 11 tahun pon dah kahwin ade anak untuk dididik menjadi manusia yang berguna.inikan pula orang yang berusia 18 tahun.

haih.sedih aku tengok.hanya kerana cinta terhadap manusia itu putus ditengah jalan,mata,hati dan akal telah menjadi buta.hilang pertimbangan di mana pertimbangan itu adalah kunci untuk perbuatan waras.sedih bila cinta itu membuatkan manusia itu sendiri kecundang dengan dosa yang tidak patut.



usia masih muda,jauh lagi perjalanan.mengapa tidak terfikir langsung bila da kerja nanti akan ada yang lebih lawa,lebih cantik,lebih kacak,lebih matang,berpendidikkan tinggi,bergaji besar,ada harta dan sebagainya?tidak terfikirkah itu semua?usia 18 tahun itu,ape je yang ade?spenda pon mak bapak belikan lagi.macm mana nak tanggung pasangan kita??astafirullah.

cuba lah sedar diri.alangkah bagusnya jika kisah ini yang selalu terjadi ini,cintanya dicurahkan kepada Allah S.W.T. masya~Allah,indah sungguh.tapi apakan daya,manusia,sentiasa mempunyai sifat ingin dibelai oleh sesuatu yang dilihat.

astafirullah.semoga kita semua dijauhi daripada melakukan perkara ini.
Terima kasih atas kesudian membaca entry saya.Like jika suka entry ini.

7 comments:

I do I need Iman said...

moge kte terhndar;)
takotnye lah dgar. dorg ne tak takot agaknya ;)
nice entry

sergeant keroro said...

betul tu, manusia yang buta kerana cinta.

ARNaBS said...

ish...mmg mgecewakan la bro..kbnykkan org mlyu kita sndiri yg wt,,,nice entri :)

Mekz's! said...

amin! :))

for those yg rase die sebegitu ape kate give a shot kt link ni..menarik dan solve all the probs youngsters faces pasal loves.

http://www.iluvislam.com/keluarga/perkahwinan/1726-jodoh-mencari-atau-menunggu.html

SheyPull said...

nie la namenye xde pikr lu sblm buat sesuatu...:P



JOM singgah blog saya nak... aterima la wak...ini kenyataan tau...hurmm..

farahnabila said...

bila xde pedoman hidup. iman tak dicari. tu yang jadi camni.


sesungguhnya cinta manusia merapuhkan.

yad'z said...

ish3... tak kuat agama.. ni lah jadinya.. =)