Thursday, July 21, 2011

gila traffic?



assalamualaikum

traffic??mesti korang tanya traffic ape?traffic light yang ade warna hijau,kuning,merah tu ke?haaa bagi orang yang tidak aktif dengan blog memang tak tahu ape traffic ni.dalam dunia blog,traffic ini dikira sebagai pengunjung atau dalam bahasa inggerisnya ialah visitor.dalam dunia blogger dipanggil traffic.

benda ni dah lama sebenarnya aku perhatikan.ramai bloggers yang gila traffic.tak tau lah apa yang ade dengan traffic tu kalau naik mencanak bagai nak rak semua tu.memang tak nafikan,GELARAN OTAI BLOGGER akan dilabel kepada yang banyak traffic.

tapi cuba fikir balik secara mendalam,ape gunanya dapat gelaran itu??hanya kerana ramai orang kenal kita je?bagi aku tak dapat pape pon selain daripada kesan sampingan je mungkin dapat la dana sedikit daripada ruang iklan dan sebagainya.bagi aku no point kalau gila traffic pon.tapi bukan itu yang aku nak ceritakan.

yang aku nak ceritakan ialah aku terkilan dengan sebahagian blogger yang gila traffic ni.aku terkilan sangat,ada blogger yang gila traffic sampai sanggup buat ape sahaja.maksud aku,sanggup menjaja,mencari cerita panas antara blogger sendiri,membuat fitnah dan sebagainya hanya kerana semata-mata gila traffic.

hye come on la bloggers yang gila traffic.kalau gila traffic cerita elok tak pe.ni antara bloggers pon jadi jugak cerita semata-mata kerana gila traffic.ape nak jadi??kata UNITE?ape yang unitenya kalau buat entry yang negatif sesame blogger yang lain semata-mata kerana traffic?ce citer ce citer ape faedahnya?

dah lah dedahkan aib orang,dah tu tak amanah kalau orang da ceritakan sesuatu suruh rahsiakan,tapi dia buat entry pasal rahsia yang orang ceritakan kerana traffic.blogger ape macam ni?free free je dapat dosa.memang aku tak nafikan aku pon ade la sekali dua buat macam ni.time tu aku jahil lagi pasal benda ni.sekarang ni aku sendiri rasa rimas dengan situasi macam ni.

kata WE ARE BLOGGERS AND WE ARE ONE COMMUNITY,tapi ape yang dah jadi??aku dok perhati je benda ni dari dulu cuma aku takde la rasa cam parah sangat benda ni dulu.tapi sekarang ni dah menjadi jadi.nak tegur kang kata aku ni budak mentah ape pon tak tahu.

jadi kat sini aku nak ambik kesempatan skit la nak buat teguran secara umum je walaupun aku tahu siapa orangnya tapi aku takde lah gila traffic sampai nak dedah dedah sape orangnya.kita sebagai blogger patut tolong menolong dan menjaga aib orang lain seperti mana kita menjaga aib orang lain.bukan lagi nak bagitahu orang lain pasal aib orang.

haih.UNITE ke blogger macam ni?ke hanya sekadar pada perkataan sahaja?kalau setakat hanya pada perkataan semata-mata untuk mengejar traffic baik tak payah.berselindung disebalik positive buat ape??dedahkan jelah perangai sebenar.tak perlu hanya kerana beberapa orang yang macam ni semua blogger turut terkena tempias.

bukanlah aku melarang untuk menegur blogger yang buat salah.tidak sama sekali aku melarang.tegurlah,sama-sama kita belajar dan menambah ilmu masing-masing.tak perlu nak buat cerita,menjaja cerita/aib dan busuk hati sangat dengan orang lain.ape yang kau dapat kalau traffic kau tinggi??sekali lagi aku tekankan ape yang kau dapat?setakat gelaran je buat ape?tak lama gelaran tu.

bila orang dah tahu perangai sebenar yang suka buat cerita,onar,menjaja dan sebagainya itu,ingat orang lain nak masuk lagi ke blog tu??orang yang gila traffic je yang akan masuk blog tu untuk buat entry yang boleh buatkan blog dia traffic yang tinggi.

nasihat aku,hentikanlah benda ini sebelum lebih ramai yang tahu.nak gila traffic biarlah pada jalan yang betul.jangan pada jalan yang salah.
Terima kasih atas kesudian membaca entry saya.Like jika suka entry ini.

6 comments:

Alif Haris said...

kerana traffic sanggup buat cerita2 panas .. sanggup fitnah orag dan mcm2 ..
tak sedarkah bahawa setiap yg kita post itu kita perlu bertanggungjawab ke atasnya .. klu bnde tu tak elok .. cth fitnah, tiap kali orag datag tiap kali tu lah dosa mengalir masuk je .. huhu ..

astaghfirullah

Mekz's! said...

hari ni birthday saya....wahai blogger Ai Sis senyum lasikiiiiitttt hahaha :)))

AnakPakZohar said...

like and agree!! ramai blogger kejar SEO semata2.. =)

K said...

hehe, aku gile komen XD

nurul diana said...

makk , ade gak ke yg snggup wat cm tuu ?? takott abg sye sudaa maraa , larikk

Ukhtifarhana said...

akak setuju 101% peratus...menambah dosa lagi ada la duk menjaja cite orang..duk jaja tepi kain orang, diri sendiri punya kain xsedar dah terlondeh oleh entry2 yg mengaibkan org..tunjuk keburukan diri sndiri..