Friday, January 28, 2011

nobody perfect



assalamualaikum aku ucapkan kepada semua yang membaca terutama seorang kawan khas yang aku pasti dia akan baca coretan ini.ye.entry ini adalah khas untuk kau.kau yang terpilih,tersenarai paling atas,paling aku hormati.

aku bukan kata aku pon sempurna dan menjadi sebahagian dari hidup sesiapa pon.aku tahu aku juga banyak kelemahan yang patut diperbaiki sebelum aku menegur seseorang.ye aku sedar aku pon tak sesempurna mana.

aku buat blog ini dah lama.awal tahun baru aku da nyatakan.dalam blog aku yang lama pon aku dah nyatakan.tapi kau sendiri yang tak baca.yela hubungan antara kau dengan aku pon makin lama makin dingin je aku rasa.nak tegur hello pon,takut,takut kau tak suka.takut kau terpaksa menjawab dan berborak dengan aku.

ye,dari dulu sampai sekarang aku menceritakan pasal kau kerana aku sayang persahabatan yang terjalin.antara semua kawan,aku rasa kau lah yang paling banyak yang aku post kat blog lama aku tu.aku selalu ingat kat kau.selalu tertanya tanya,mengapa,dan mengapa benda macam ni perlu jadi.aku tak pernah nak benci kau walaupun sekelumit pon.tak terlintas.tapi tu lah.hubungan antara kau dengan aku hanya mendengar desuran angin sahaja.tiada bunyi lain.

yes,aku hantar msg tu sebab aku tahu kau ramai kawan.ramai sangat.kau rapat dengan diorang.tapi kalau kau bergaduh ke ape ke dengan diorang aku tak tahu lah kan,sebab hubungan yang keruh ni membuatkan aku terputus khabar mengenai kau.aku tak tahu apa apa semenjak kau mendiamkan diri kau.sebab itu aku hantar msg itu,bukan berniat hendak perli,tapi aku tanya kerana aku tidak tahu apa-apa.salahkah itu?seorang kawan yang tidak tahu apa-apa bertanya tapi disalah ertikan?aku buntu.aku buntu ketika itu.tak tahu apa yang harus aku buat,sebab aku tak tahu apa-apa ketika itu,tapi kau dah tembak aku tanpa bercerita apa-apa.

aku tak berfikir negative.bukanlah aku cakap semua mengenai kau adalah negative.aku tak cakap cakap semuanya negative.ada positive,ada negative.setiap manusia adalah normal ada dua element ini.jadi jangan lah cepat tersalah mengerti.jangan cepat sangat melenting.aku tegur dari segi negative.takkan dari segi positive aku nak tegur?kalau aku tegur benda yang positive,nescaya aku sendiri pon percaya yang aku dah tak betul.tak ada orang akan tegur kalau benda itu positive.sebab itu kau selalu anggap aku berfikir negative pasal kau,dan bukan positive.

kau tak perlu kata aku tak memahami kau.benda yang kau alami dari sem 1 aku da alami sejak sekolah menengah sampai lah tika saat waktu aku mencoretkan entry ini.kau sendiri tahu kes aku yang terjadi beberapa hari lalu,kau sendiri da kenal aku dari sem 1,kau sendiri mendengar setiap peristiwa yang berlaku dari sem 1 sampai pertengahan sem 2.benda itu berlarutan tapi aku tak cakap aku dah tak cerita atas satu sebab yang hanya kita berdua sahaja yang tahu.aku tahu apa yang terjadi kat kau,sama yang terjadi kat aku,aku faham semua tu.tapi disebabkan itu,kau dah mula senyap.senyap sampai aku tak tahu apa-apa pasal kau.BUKAN TAK CUKUP KENAL,TAPI TIADA BERITA KERANA KAU SENYAP!tak cerita tak khabar pon kat aku.yang aku dengar semua dari orang lain.kau dah tak nak cakap dengan aku dah.bukan salah aku sekiranya aku tidak tahu apa-apa pasal kau selepas peristiwa yang terjadi antara kita berdua kerana KAU LENYAP TANPA BERITA.salah aku ke?

sama juga seperti kau,dengar macam macam benda tak baik pasal aku,tapi kau tak tanya aku!KAU TAK DENGAR CERITA DARI PIHAK KEDUA!kau terus attack aku tanpa tanya betul atau tidak apa yang berlaku.tapi takpelah,aku mengalah je dengan kau sebab kau selalu cakap aku ni kerja asyik nak membangkang je.tak nak mengalah,selalu nak betul.jadi aku mengalah walaupun kau tak tahu cerita sebenarnya sebab kau tak terlibat.kau hanya mendengar dari sebelah pihak.tapi aku tak salahkan kau pasal itu.aku selalu fikir positive je pasal kau.berulang kali kewarasan aku bertanya pada hati aku,KENAPA KAU SEBAGAI KAWAN AKU,SAHABAT KAU SENDIRI,KAU TAK NAK TANYA PERKARA ITU BENAR ATAU TIDAK??YANG KAU TAHU CAKAP DAN TEGUR,CARA AKU,CARA AKU,CARA AKU!!!kau tak pernah tanya benar atau tidak.kau tak pernah nak dengar cerita dari pihak dan mulut aku sendiri.yang kau dengar dari orang lain lah yang kau nak percaya.dari saat itu juga lah kau dah berfikir negative pasal aku sedangkan KAU TAK TANYA AKU LANGSUNG!

bukan aku nak salahkan kau 100%.TAPI kau terlalu cepat sangat SALAH MENGERTI dan TAK NAK TANYA BENAR ATAU TIDAK.kau hanya bertindak berdasarkan cerita orang sekeliling kau yang entah betul atau tidak kerana mereka tidak terlibat.aku ni da jadi pusat target sejak dulu lagi.kau sendiri tahu.tapi kau tak pernah nak tanya bila berlaku apa-apa tentang perkara itu benar atau tidak.ye aku tahu mulut orang tak boleh nak tutup daripada menjatuhkan orang dan menfitnah orang.sekurang-kurangnya,dengar lah cerita dari pihak kedua.itu saja.lepas itu kau nak buat persepsi kau sendiri pasal aku pon aku tak kisah lah sebab kau dah dengar dari kedua dua pihak.selalu jadi macam ni bila berlaku ape-ape.tapi aku senyap jela sebab kau selalu cakap aku ni,kalau tegur tak makan saman.suka nak menentang.

TIGA PERKARA:

FIRST:perubahan kau memang sangat ketara.TERLALU KETARA.kau berubah DARI BANYAK SEGI.antaranya SIKAP kau yang dah tak seperamah dulu dengan aku.kau hanya peramah dengan orang yang baru kau kenal dengan amalina.lepas tu,bila jumpa dengan aku,kau selalu nak mengelak.maksud aku dari gaya kau dah boleh tahu kau nak mengelak dan terpaksa.orang yang buat buat ni boleh baca weyh.lain kalau kau betul betul buat dengan kau buat buat.itu antara yang sangat ketara.aku tak nak sebut satu satu.memang mustahil nak berubah sepenuhnya sebab aku pon manusia,aku tahu memang mustahil.aku katakan kau lebih kepada boyfie kau sebab terlalu ramai yang aku berborak yang IM kau,kau tak balas.kalau kau balas pon kau cakap TENGAH SKYPE DENGAN BOO SAYA.SETIAP MALAM KAU SKYPE DENGAN BOO KAU.bukan tak pernah aku IM kau dulu.benda sama juga kau cakap dengan aku.BUSY LA.BUAT KERJA.tapi bila aku tanya kak wawa,dia cakap KAU TENGAH SKYPE!TENGAH SKYPE WEYH!!!jangan salahkan kak wawa kerana bagitahu aku tentang itu.aku cuma nak tahu apa yang kau busy sangat,sampai IM pon tak sampai 10 dialog pon.tapi kau cakap,nak kontek boyfie kau punyalah susah.tak tahu lah kalau aku tersalah dengar ke,tersalah baca ke,tersalah paham ke,aku tak tahu la.kalau aku tersalah maaflah.


SECOND:aku tak kata salah untuk kau msg aku pada bila bila masa.aku da cakap dari awal perkenalan kita,msg lah pada bila bila masa pon.tapi aku tak sangka terlalu lama sangat baru kau msg aku.aku rasa dalam 2 bulan cam tu,ade la kot kau msg aku sekali dua.aku kadang kadang pon tertanya tanya,bila agaknya kau nak msg aku.banyak kali aku rasa camtu.aku da fikir positive da sebab kau busy,banyak benda nak kena settle.tapi kau da cakap macam tu time cuti sem hari tu,aku da tak boleh nak kata apa lagilah kan.memang aku terasa gila.terasa sangat macam CARI BILA PERLU,TAK PERLU,HILANG.serius aku terasa gila time tu.aku tak tahu lah mungkin kau memang tak berniat pon kau nak gores hati aku macam tu.tapi kau cakap da  macam memang betul pon macam kawan baik kau masa darjah 4 tu cakap.memang betul bukan 24 jam on the phone.tapi kau ONLINE kan?kau JUMPA aku kan?kenapa kau senyap dan macam nak mengelak?aku tak faham benda ni.serius aku tak faham.kau nak aku tahu dan faham kau TAK LUPA KAWAN,tapi kau TUNJUK AKU macam ni,kenapa?

THIRD:kau mengaku?ok.tutup cerita,aku tak nak nilai kau macam mana sekali pon sebab aku tahu aku tak layak nak menilai orang lain macam mana sebab diri aku sendiri pon aku tak berani nak menilai,apatah lagi diri orang lain.aku pon jenis tak suka cari gaduh,cari pasal dan cari masalah.aku tahu kau pon macam tu,dan memang situasi kau sama macam aku,tapi aku tak faham kenapa kau dah tak serasi dengan aku sampai banyak timbul salah faham antara aku dengan kau,padahal sama-sama mengalaminya.baguslah kau da faham itu LUMRAH MANUSIA.tapi kau pon turut terkena tempias,dengar sebelah pihak,tak dengar pihak kedua,kau terus attack.aku pon tak faham kenapa kau jadi macam tu.bukan aku nak jadikan ini sebagai isu,aku kalau boleh tak nak langsung ade sebarang isu yang tak bagus dengan kau,tapi keadaan kau yang kritikal ini membuatkan kau nampak sebagai isu.terus terang aku cakap,aku langsung tak nak ade sebarang isu yang tak elok sebab ini memungkinkan hubungan terputus.

memang kau da biasa kena tegur,memang kau da trauma.aku boleh nampak itu dlam diri kau.sebab itu aku tak mengharapkan kau jadi apa-apa sebab aku sendiri pon tak mengharapkan aku jadi apa-apa melain jadi yang terbaik dan jadi diri sendiri.itu je.aku tak berharap sebab berharap itu boleh menjadikan seseorang itu kecewa bila tidak dipenuhi dan bukan mudah untuk memenuhi harapan orang lain.

BUKAN SEMUA ORANG tak suka kau.ade orang yang sukakan kau,cuma kau je tak notice sebab kau da tak bergaul sangat dengan orang lain.jangan salahkan takdir atas apa yang berlaku.apa-apa semuanya kita yang tentukan jalan cerita hidup kita ni.kau je yang cakap takde orang faham kau.ada.tapi kau sendiri yang dah senyap dari dia.

thanks lah sebab kau tak pernah nak RASA MENYESAL KENAL insan seperti aku ni.aku berterima kasih dalam banyak banyak orang ade juga lah orang yang tak pernah menyesal kenali diri ini.kau bukanlah tak layak,tapi terlebih layak untuk digelar sahabat dimata aku.cuma kau saja,yang tak perasan dan tak nak MENJADI SAHABAT,TAPI JADI KAWAN.

menangis biar sekarang,jangan kemudian
kerana kemudian itu sudah terlewat.
Terima kasih atas kesudian membaca entry saya.Like jika suka entry ini.

No comments: