Tuesday, November 22, 2011

lelaki buat buat tak faham?



assalamualaikum

haaaa kali ini nak buat pasal topic kenapa sering kali lelaki buat-buat tak faham bila terjadi sesuatu terhadap perempuan.tak kira lah sape pon.asalkan perempuan.kalau dengan lelaki lagi laaaaaaa buat tak faham langsung.topic ini aku bicarakan atas salah seorang blogger yang bertanya.aci tak aku buat entry pasal ini ketika berbual?hahahaha.orang kata ilham tak dapat di cari kalau tidak dicari :)

oklah macam ni sebenarnya.ada sebab kenapa dan mengapa sesetengah lelaki itu buat-buat tak faham bila terjadi sesuatu.first of all,tentu lah ego.kenapa ego?sebab bagi lelaki ego itu penting.tanpa ego orang lain akan pijak kepala kerana orang lain merasakan lelaki itu lemah dan lembut sangat.ini adalah sebab utama kenapa lelaki buat-buat tak faham walhal dia paham.

secondly,sebab ini adalah salah satu kemungkinan.bukan aku kata mesti yea.sila fahami ayat aku.okay dia tak nak bertanggungjawab dengan apa yang berlaku.takot agaknya dengan sesuatu yang baroo berlaku.tak pon trauma.ini adalah kes kes yang tertentu membuatkan lelaki itu trauma dengan apa yang berlaku.

thirdly,dia tak nak orang itu mengambil kesempatan terhadap dia.iaitu dari semua segi la.dari segi duit ke,penat lelah ke ape ke dan yang lelain.bukan aku kata selfish sangat.tapi cuma langkah berjaga-jaga.kalau dia dah tahu perempuan itu perangai macam tak boleh diharap,jenis yang buat apa saja untuk dapatkan apa yang dia inginkan,memang la laki tu buat-buat tak faham je.yea tak?

seterusnya,dia tak nak orang itu mengada-ngada dengan dia.maksudnya jadi puteri lilin lah.kata lainnya,tak manja sangat.kalau ada apa-apa berlaku takde la merengek je.mengadu je dengan laki tu memanjang.erti kata lain,mengajar untuk berdikari sendiri,selalunya sifat ini ada pada ibu dan ayah lah nak didik anak mereka.

selain itu,lelaki juga tak nak dilihat sebagai senang sangat untuk di pergunakan oleh kaum wanita.nanti maruah mereka sebagai seorang lelaki tercalar.maklumlah mulut orang,kalau nampak macam tu,nanti mula la mengumpat.kata laki tu takde otak la ape la sebab selalu tolong dan manjakan si kaum hawa itu.itu yang selalu dielakkan oleh para lelaki dan merasakan martabatnya sebagai seorang lelaki diperkotak katik kan oleh orang lain.

lastly,haa fikir la sendiri.semua nak suap je.hahaha.orang kata,kalau bagi ikan sahaja kat orang itu,orang itu akan cepat mati kelaparan sebab tak tahu macam mana nak cari ikan.kalau ajarkan cara untuk dapatkan ikan orang itu akan hidup dengan lebih lama sebab dia tahu macam mana nak cari ikan.jad fikirlah yea.hahaha :p


Terima kasih atas kesudian membaca entry saya.Like jika suka entry ini.

2 comments:

RinsyaRyc said...

<----budak ni kan, nampak je lemah lembut. tpi sekali orang pijak kepala dia, susah orang tu nak pujuk or cakap dengan dia lagi,. sebab tu aku deactivated fb aku bulat mata.

nampak je cengeng kuat nangis, tapi bila dah ego, sure takde sesapa yang dpt lembutkan hati dia lagi.

<----pernah mengamuk baling buku teks dekat lelaki. Pernah mengamuk dlm kelas baling meja sana sini.

tak tau acane nak kurangkan baran dia.

thats why orang selalu ckp, kalau orang pendiam, dia marah, memang cam bom meletup kan?


sebenarnya aku lebih ego. hehe

azam said...

:) nice