Sunday, May 29, 2011

Minuman Barbican HARAM!



assalamualaikum.

ok aku baroo je terbaca artikel pasal minuman yang berjenama BARBICAN yang terdapat di tempat aku tinggal di mana aku belajar disitu.ok aku sebenarnya tidak tahu pon BARBICAN ni HARAM.dulu ade la juga dengar pasal bir yang halal.

dan sejak dari awal tahun ni,ada la 4 hingga 5 botol BARBICAN itu telah aku teguk kerana ingin mengetahui apa rasanya setelah melihat ada sebotol BARBICAN dalam peti sejuk rumah sewa aku sendiri.*pengakuan exclusive wink wink*ok secara jujur tidak pernah aku tahu itu adalah BIR HALAL yang diperkenalkan tidak lama dulu.memang aku terlupa pasal BIR HALAL ni.Astafirullah.

damn.sebab mengikut artikel yang aku baca,alcohol yang terkandung dalam minuman BARBICAN ini adalah sebanyak 0.5% yakni layak dilabelkan sebagai haram padahal kat botol itu menyatakan hanya 0.01% sahaja seperti yang dibenarkan oleh syariat Islam.

ok memang agak terperanjat bila baca artikel ini kerana pernah minum minuman ini dan tidak mengetahui bahawa itu adalah HARAM sama sekali apabila terdapat kandungan alcohol sebanyak 0.5% tapi ditulis dengan kadar 0.01% dibotolnya.

memang ramai yang sudah tertipu dengan label yang diletakkan dibotol tersebut.huh.taubat dah lepas ni takde nak minum air air yang pelik pelik jenamanya.perlu lebih berhati hati selepas ini dalam pemilihan makan dan minuman.tapi sekiranya kita tidak tahu,maka tidak haram melainkan kita benar benar tahu itu adalah haram dan kita melakukan juga,itu sudah semestinya haram yang nyata.

ya Allah.terima kasih kerana menyedarkan aku tentang ini dengan memberikan keinginan melihat artikel tersebut.Alhamdulillah Allah masih sayangkan aku dan tidak mahu aku tersesat lebih jauh.bersyukur sangat dengan apa yang aku dapat hari ini.

clik sini untuk membaca artikel tersebut.
Terima kasih atas kesudian membaca entry saya.Like jika suka entry ini.

6 comments:

DhiraFauzi™ said...

haishh.. tak patut pengeluar tipu pasal kandungan alkohol tu.. it's ok is sbb tak tau kan, pasni tak payah minum or makan yang pelik-pelik.. seriou ouh.. huhu,,

p/s: sekadar renungan, masyarakat guna istilah BIR HALAL. agak-agak sesuai tak letak perkataan HALAL belakang nama BIR ? tak tujukan kat is tau, kak tau is guna istilah tu pun sbb org ramai guna.. kak pun kdg2 tersasul pnggil.. cume prnh trfikir n berfikir :)

Ai-Sis said...

memang tak patut.kita sebagai penguna tertipu dengan apa yang ditawarkan.memang tak nak da makan/minum benda pelik pelik ni lagi dah.

bukan pasal itu,tapi memang serius terlupa sungguh pasal bir halal ni dan jenama apa sebab da lama tak keluar pasal bir halal ni dan bukan sengaja untuk minum.memang tak tahu pon barbican tu sebenarnya bir halal.

Raja Fatin Athirah said...

Alaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, selalu pulak adik minum =='

Ai-Sis said...

hahahaha.now,tak boleh minum dah.hahaha :p

Nay said...

JANGAN gatal nak beli lagi yerk :P

Ai-Sis said...

argh.da tak mo beli da pon.hahaha.teruja retis comment blog aku.wakaka :p