Saturday, April 30, 2011

dugaan

assalamualaikum

seperti biasa kita ketemu lagi dalam blog yang usang ini yang berbezanya cuma sudah tidak sekerap yang mungkin seperti dulu ye.kerana kekangan masa yang selalu tidak mengizinkan diri ini untuk meng-hup-date-kan entry entry yang merepek dan bosan seperti dulu.

didalam kehidupan aku ini,terdapat masa senang dan susah.seperti kalian juga yang sedang membaca entry ini.tidak aku nafikan itu lumrah sebagai seorang hambaNya yang sentiasa dijaga tak kira siang dan malam mengenai iman dan takwa.

selalu aku lihat,orang yang dilanda musibah dan dugaan ini cepat melenting dengan pelbagai keadaan yang menimpa dirinya.ye aku juga tidak terkecuali dari itu.cuma sifat aku agak berlainan sungguh dengan orang lain.bukan nak kata aku ni istimewa,hebat atau riak.jauh sekali untuk berkata begitu.

ketika saat musibah melanda diri aku,aku tidak pernah marah walaupun hakikatnya aku memang nak marah,tapi suara itu tidak pernah ditinggikan.mungkin hanya ayat sahaja yang setajam pisau.tapi tidak dikatakan depan depan kerana ini mengundang pergaduhan antara dua orang umat Islam yang sepatutnya tolong menolong antara satu sama lain.

dah menjadi lumrah sekiranya aku marah,aku tidak pernah meninggikan suara.aku hanya mampu mengeluh dan mengukir separa senyum sahaja.aku bersyukur kerana jadi begitu dan tidak melepaskan amarah secara buta tuli.dengan ini aku dapat melatih diri aku untuk lebih bersabar dengan apa yang terjadi.

alhamdulillah.tapi aku risau sekiranya tahap kesabaran ini menjadi semakin nipis hari demi hari.aku pon manusia biasa juga.tak terlepas dari perasaan hendak mengunakan cara kasar.tapi alhamdulillah setakat ini belum pernah aku mengunakan rasa kasar selain mengukir separa senyum dan biarkan ianya berlalu begitu sahaja.

benar kata orang,orang yang selalu senyum ini hatinya banyak berparut kerana menahan segala amarah yang terkumpul.hanya Allah sahaja yang mengetahui apa maksud senyuman itu.alangkah indahnya sekiranya semua manusia ini mengerti apa maksud senyuman yang diukirkan itu.senyuman yang mengukir tanda sabar itu lebih baik daripada senyum dengan berniat jahat.



dugaan itu mengajar erti kesabaran dalam menempuhi liku liku kehidupan.

Terima kasih atas kesudian membaca entry saya.Like jika suka entry ini.

1 comment:

inidiriaku said...

http://inidiriaku.wordpress.com/2012/05/23/senyap-6/