Sunday, March 6, 2011

apabila si ayah datang ke dapur

assalamualaikum kepada semua yang dihormat terutama followers dan para readers yang sedang membaca entry yang tak seberapa ini.salam sejahtera dan salam satu perpaduan serta salam satu malaysia.


kat sini nak bercerita tentang perangai orang tua.bukan nak mengata ibubapa saya sendiri.tapi rata-rata yang saya lihat berdasarkan pemerhatian dari pandangan mata saya,ketika dirumah kawan pon perangai setiap orang tua adalah sama jika anak mereka sedang memasak terutama kalau sang arjuna yang memasak.ok ini kisah saya ye.tiada kaitan dengan orang lain,tapi selalu saya tanya kawan saya,semuanya sama je.jadi mari kita lihat.

ok pertama sekali,comfirm kalau korang seorang yang rajin memasak kat rumah,tak kira lah anak teruna ka anak dara ka sama ja.first si ayah comfirm akan "HHUUUYYYOOOOOOO!!!" secara tiba tiba dari belakang.kalau kita sebagai seorang tukang masak,memang tak suka kalau time nak masak ade je benda yang ngacau kan?rimas.tak focus nak memasak,kan?kan?kan??

nak masak je kalau ade orang tua kat dapur,pantang betul kalau tak kemas skit je mesti dibebelnya.contohnya macam kita potong daging pastuh kita peram daging tu,dalam masa yang sama,kita sedang menumis bawang semua tu lah,comfirm mereka bebel,"ni tak reti reti nak kemas?da potong tu kemas lah"kita yang sedang menumis ni rasa cam nak jee ketuk dengan senduk tu kan?yelah orang tahu lah nak kemas nanti.cuba sabar,sabar.orang ngah masak.bukan orang menari.sib baik tak marah orang tua.kalau jadi macam master chef kat dalam Asian Food Chanel,mau kena sembur dengan air liur.hahaha.

pastuh kalau kita masak bebanyak kan,mula lah orang tua nak perli"HUYOOO!!!banyaknya makan!!!kuat makan kau ni!cuba kurangkan sikit makan tu patut lah badan GEMOK" pergh terbakar lemak dalam badan ni bila dengar orang tua cakap macam tu.nak je sound dia tu kuat makan nasi.dah makan nasi baroo 2 jam terus melantak lagi nasi,dah la satu hari ini tak makan pape lagi.geram betul.perli orang tapi diri sendiri tak sedar.pergh. tension betul kalau nak masak dalam rumah kalau ade orang tua kat dapur ni.

setiap kali nak masak je comfirm dia datang dapur.pantang bau sedap sikit,dengar orang ketuk ketuk kuali,laju jee dia g dapur tengok orang masak ape.ayat yang tak boleh nak dilepaskan ialah "HUUURGGGHHH" itu la setiap kali keluar dari mulut kalau nampak orang masak.

itu kalau si ayah berada dirumah dan didapur ketika masak lah.kalau si ibu berada dirumah,tak banyak telatah yang dia nak buat/kacau/cakap.cuma tanya masak apa?dia tengok je pastuh dia ke ruang tamu.haaaaaa si ibu memang agak memahami.lepas da siap masak tu,dia akan mula rasa lah.selalunya memang sedaplah kan sebab dia tak pernah ajar saya memasak pon.saya belajar sendiri dan membuat resepi sendiri.ibu kata saya memang pandai masak buat resepi sendiri je.*banggasebentar*

ok itu je nak cerita.rimas sebenarnya kalau masak ni ade je orang datang nak kacau dan perli apa yang kita buat kat dapur ni.geram geram.sib baik la orang tua.kalau dak kecik,dah lama kena ketuk kepala dengan sudip secara free.


Terima kasih atas kesudian membaca entry saya.Like jika suka entry ini.

No comments: