Tuesday, October 18, 2011

dah clash tak boleh kawan?



assalamualaikum

agak agak korang lama tak blog ini terbengkalai?da berapa lama yea tak update?aku pon dah lupa bila last update.rasa cam dah lama je tak update.maklumlah baru selesai present final project untuk 1 subject.ade lagi 2 final project yang tak present lagi.so agak busy skit la.tapi bukan itu yang aku nak coretkan :)

berbalik pada topik yang aku nak utarakan,ramai yang tanya aku*aku pon tak tau kenapa ramai tanya aku* kalau da clash dengan pakwe/makwe ni tak boleh kawan balik ke?kenapa selalunya dah clash mesti takkan bertegur sapa lagi selepas itu.kalau tegur pon ala kadar atau hanya sekadar perlu sahaja.

ok kat sini aku perjelaskan dengan lanjut yea.sebenarnya semua ini bergantung pada diri individu itu sendiri.seriously memang bergantung pada diri sendiri.bagi aku,yang aku perhatikan sebenarnya tiada masalah pon untuk berkawan dengan ex kita.

memang pada mulanya kita akan merasakan janggal sebab kisah silam yang dulu masih lagi segar bugar didalam kotak memori.semuanya memerlukan masa.aku tak nampak apa halangannya dan kenapa ramai orang masih pegang prinsip da clash tak boleh kawan.

korang kena ingat,saatnya terjalin satu hubungan istimewa itu adalah dari hubungan seorang kawan.untuk melangkah ke satu hubungan istimewa itu terletak pada diri sendiri.bertepuk sebelah tangan sahaja takkan menjadi hubungan istimewa.kita yang menentukan semuanya.

korang semua kena ingat juga tentang ini.ini merupakan peringatan untuk korang semua yang memegang prinsip dah clash tak boleh kawan.dan ini juga adalah salah satu penyebab yang aku katakan tak nak halangan pon kalau da clash tapi tak boleh kawan.


Nabi sebut : " tidak halal bagi seorang muslim tidak bertegur spa kepada saudaranya lebih dari tigas hari, maka jika telah berlalu tiga hari itu, hendaklah dia bertemu dengannya dan memberi salam kepadanya. Jika saudaranya menjawabsalamnya, maka kedua-duanya akan sama-sama memperoleh pahala. Jika dia tidak menjawab salamnya, nescaya dia akan menanggung dosanya sedangkan yang memberi salam itu sudah terlepas dari dosa tidak bertegur sapa itu" ( Riwayat Abu Daud , riwyaat dari abu daud ini dhoif tetapi terdapat riwayat sohih dari al-bukhari )


Riwayat bukhari : " tidak halal bagi seorang muslim tidak bertegur sapa (kerana gaduh) lebih dari tiga hari..yang lebih baik antara keduanya adalah yang memulakan salam" ( al-Bukhari)


Nabi juga sebut : " Silaturahmi itu tergantung di arasy lalu berkata : "Sesiapa yang menyambungku (silaturahmi) maka Allah akan menyambungnya dan siapa yang memutuskan ku maka Allah akan memutuskannya" ( Al-Bukhari 4/112 )


Nabi jga sebut : Tidak masuk syurga sesiapa yang memutus silaturrahmi " ( al-Bukhari)


jadi sekarang ni cuba korang fikir balik.kenapa kalau dah clash,kita tak boleh nak kawan dengan ex kita?dalam Islam,dalam Al-Quran itu sendiri dah nyatakan tidak elok kita memutuskan silaturahim yang terbina.jadi mengapa masih ramai lagi yang memegang prinsip dah clash tidak boleh berkawan?

ubahlah persepsi korang terhadap perkara ini yea.selamat beramal kawan-kawan :)
Terima kasih atas kesudian membaca entry saya.Like jika suka entry ini.

5 comments:

Miss Butterfly said...

kalau kita nak kawan tapi dye taknak cemane? hahaha

lepas clash, awal2 tu kawanla jugak, tanye kbr, tp bile dye da ade girl baru, dah tak kawan dh. maybe girl dye tak bagi kot. kehkehkeh~

RinsyaRyc said...

dah tiga hari ni aku tunggu ko mesej... = =

ehehe.. gurau aje.. ^^

emy|farid said...

tak nak kontek balik takpe, tapi kalau dah kawan b4 kaple kawan je la. *tak yah kontek balik if dia jauh dri kita. tak bermakna tak leh kwn

I do I need Iman said...

ak pon ade pglmn.
bukan taknak kawan.
tapi kadang tue kekok teramat. cakap je igt mase lampau.

niat di hati nak, tapi gusar, gangu emosi. perlukan mase. ;)

Jemari MonteL said...

boleh jeee... depends laaa