Sunday, June 10, 2012

typo itu ape?



assalamualaikum

emm emm emm...masih ada orang tertanya tanya ke typo itu ape?typo itu adalah kesalahan ejaan dalam menaip/menulis dalam dunia so~sial ini.typo yang paling kerap sekali berlaku adalah ketika ingin tunjuk hebat betapa lajunyaa menaip dan post/status.dalam bahasa multimedia pula diterangkan sebagai typography.iaitu gabungan perkataan yang boleh menjadi satu seni.

aku post entry pasal typo pon sebab budaya typo dikalangan mereka yang aktif bersosial di laman sosial ini bukan budaya asing lagi.da sebati dah pon.sehingga orang yang typo itu pon buat derk je kalau orang lain tak perasan dia typo.

kebanyakkan typo ini berlaku dengan tidak sengaja.dan kebanyakkan typo jugak mengundang gelak yang tak sudah sekiranya lawak.tak kurang juga yang typo berbunyi kurang ajar sehingga mengundangkan kemarahan orang lain.

typo ini terjadi bila seseorang itu berasa condifentnya *ayat adnan sempit* memberitahu/menaip/menulis tetapi terdapat kesalahan ejaan.mungkin dalam english still consider lagi.tapi kalau bahasa melayu mungkin...agak kelakar sebab da bertahun bertutur dan menulis dalam bahasa melayu kan?



dan untuk pengetahuan anda anda semua,typo yang paling kerap sekali terjadi adalah dilaman so~sial di twitter dan facebook.mungkin kerana malas nak check balik ada typo atau tidak dan mungkin button huruf itu terlalu kecil lalu terhasil lah typo.

typo boleh terjadi juga bila kita berkomunikasi dengan suara.semua orang pun pernah mengalaminya termasuklah daku ini yang tidak lepas dari typo itu walaupun sekali.jangan ingat typo hanya untuk penulisan sahaja.bercakap pon ade typo dia apabila orang itu susah untuk menyebut perkataan itu secara tiba tiba lalu menghasilkan bunyi yang kelakar.

kalau orang sebegini jumpa dengan orang yang kuat membahan typo orang seperti..emm..em..emmm... entah..fikirlah sendiri siapa. memang galak la kena gelak kan?jadi sila jaga typo anda jika anda seorang yang memang kaki typo.bukanlah maksud orang itu typo kita bahan sampai nak buat gaduh.tak elok laa.typo kejap kejap boleh la buat isu tak kering gusi ye tak?
Terima kasih atas kesudian membaca entry saya.Like jika suka entry ini.

1 comment:

miss chillax said...

hahaha. biasenye sape yg xkisah dia typo, kitorg pgl ratu typo!
jemput baca :D
http://misschillax.blogspot.com/2012/06/wabak-terbaru-dysverificacia.html